Gátlások nélkül a szülésről

A szülés és születés a témája a Weöres Sándor Színház legújabb előadásának, melyet Czukor Balázs rendezésében láthat a közönség. A Gátak és gátlások szombathelyi polgárok tapasztalatai alapján készült közösségi produkció.

Czukor Balázs újra Szombathelyen rendez, méghozzá nem is akármilyen darabot. A Gátak és gátlások egy közösségi színházi produkció, mely a szülés rejtelmeibe vezeti be a közönséget. A darab nem a szokványos módon született, nincs egyetlen konkrét szerzője, aki leült az íróasztalához vagy a számítógépe elé, és kipattant a fejéből a történet. A Gátak és gátlások Szombathely polgárainak elbeszélései alapján született meg.

A szülés és a születés olyan téma, mely mindenkit érint, hiszen mindannyian megszülettünk egyszer, és ha nem is emlékszünk rá, az akkor tapasztaltak egész életünkre kihatnak. ha máshol nem, a tudatalattinkban mindenképpen. Tabu téma, vagy mégsem az? A barátnők minden bizonnyal kitárgyalják egymás között a szüléssel kapcsolatos tapasztalataikat, közösségi médiában, internetes fórumokon vitatják meg a problémás kérdéseket, az azonban ritka, hogy színházi produkció szülessen belőle, méghozzá az érintettek közreműködésével. Czukor Balázs részvételi színháza az ETC (Európai Színházi Konvenció) támogatásával jött létre. A rendező a Drezdai Városi Színház Bürgerbühne közösségi színházi tagozata által szervezett nemzetközi szakmai találkozón ismerkedett meg a közösségi színház különböző formáival, hogy a Gátak és gátlásokban felhasználhassa azokat.

A produkció valóban megtörtént esetek alapján született, a színház felhívására beérkezett írások alapján. Nem véletlenül hívta fel a figyelmünket Antal D. Csaba az előadás előtt, hogy a valósággal történő bármilyen egyezés NEM a véletlen a műve. Egy szülésről, születésről szóló darabban nem is létezhet jobb indítás, mint hogy mi magunk is újra átéljük a születésünket. A fejünk fölött összefogott emberi kezek alkották a szülőcsatornát, melyhez - ha átjutottunk rajta - mi nézők is csatlakozhattunk. Az alagút végén Bálint Éva fogadott minket mosolygós arccal. Az előadás pörgősen zajlott, a szerény díszlet ellenére végig lekötötte a figyelmünket.

A szereplők: Albert Zsuzsánna, Domonkos Veronika, Németh Gyöngyi, Pinezits Alexandra, Polnischné Petrovics Krisztina, Poór Éva, Németh Erika nem hivatásos színészek, mélyen átélt megnyilvánulásaikkal mégis lenyűgözik a közönséget. A történet egy mesével kezdődik, halk gongütések, félhomály, olyan, mintha egy elvarázsolt világban lennénk, aztán hirtelen a szülészeti osztályon találjuk magunkat. Különböző sorsokkal, élethelyzetekkel ismerkedhetünk meg, van, aki mindenképpen otthon szeretne szülni, még akkor is, ha nem talál gyerekorvost. Van, akinek ez már a sokadik szülése, akad olyan, aki ódzkodik a császármetszéstől, vagy csupán a kórházi környezet riasztja. Előfordulnak műhibák, mit lehet tenni, ha császármetszés közben bent marad egy kendő? Jogos, ha az orvos rákiabál a vajúdó nőre, hogy maradjon csendben, és kizárólag a fekvő póz alkalmas a szülésre? Társsal könnyebb megbirkózni a nehézségekkel, mint egyedül, de akad, aki egyedül is vállalja. Kineziológus, jóga-és légzőgyakorlatok, szülésre felkészítő tanfolyamok állnak rendelkezésre, félelmek kerülnek napvilágra; az apró történtekből felépülő előadás mozaikdarabkái Czukor Balázs remek rendezésében állnak össze egy egésszé.

Bálint Éva és Antal D. Csaba nagyon jól együtt tud dolgozni a civil szereplőkkel, a humorban gazdag darab hol megnevettet, hol elszorul a szívünk, nőként saját sorsunkat véljük felfedezni, férfiként szerelmünkét.

A történetek fő tanulsága, hogy valamennyi kismama emberhez méltó elbánást szeretne, nem egy aprócska, sőt, már-már nem kívánt darab lenni az egészségügy gépezetében, hiszen életük egyik hatalmas pillanata (pontosabban jó néhány órája) a szülés, fontos hát, hogy megfelelő környezetben, és megértő emberekkel körülvéve történjen. Az elhangzottak rengeteg kérdést vethetnek fel a nézőkben, ezért lehetőség nyílik arra, hogy az előadás után kérdéseiket feltegyék, véleményüket elmondják.

 

Vaskarika
2019. április 18.

Támogatók