Megkezdődött a próbaidőszak

Premier: augusztus 17-én 18 órakor

Hétfőn délután hat órakor a WS Színház udvarán először ült össze az idei karneválszínházi társulat. Ahogy az illik, olvasópróbára készültek a színészek - csakhogy ezúttal nemigen volt mit olvasni: Andrew Hefler vezetésével születik meg a darab is.

Talán a találkozás öröme teszi, de  az időjárás is megszelídül hétfőn hatra: az évadzárást követő POSzT-siker (négy díjat hozott Pécsről a szombathelyi  Szentivánéji álom) óta nem nagyon találkoztak a társulat tagjai. Jordán Tamás elmorfondírozik azon, hogy a karneválszínházi próbafolyamat megkezdése szombathelyi igazgatói pályafutása első öt évének zárásaként, vagy inkább a második öt év nyitányaként értelmezhető-e. Így is, úgy is fontos alkalom.

Itt van Eszenyi Enikő Kossuth-díjas színész, rendező,  a budapesti Vígszínház igazgatója , aki azt mondja, főiskolás kora óta voltaképpen nem is vállalt nyári fellépést. Hogy most mégis miért? "Jordán Tamás hívott, és én jöttem. Igen, garanciának ennyi éppen elég."

Annál többet, hogy az ókori Ovidius  Átváltozások című, "isteni" műve lesz az idei karneválszínházi előadás alapja, előzetesen nem is lehetett mondani. De azt  még mindenképpen, hogy a rendező szerepét Andrew Hefler, a The Madhouse Theatre Company virtuóz színésze vállalta, aki improvizációs tréninget is tartott már a WS Színházban: "A színészeket  nem érdekelte se az ebédszünet, se a közelgő esti előadás."

Barták Balázs a dramaturg szerepében nyolc történetet választott ki (mintegy "kályhának") az Ovidius-kötetből, a fölolvasott szinopszisok között van a Pygmalion-sztori, vagy a Piramus és Thisbe (amelyből  Shakespeare Rómeó és Júliája is kivirágzott). Ármány, szerelem, titok, szenvedély: átváltozás az egész világ.  A karneválszínházi társulat a tervek szerint a színpadon is azt játssza majd, hogy éppen készül - és  elkészül! - a karneválszínházi  bemutató.

Andy azt mondja, nincs megfelelő magyar szó arra a metódusra, amellyel szándékai szerint létrejön ez az improvizált próbák alapján rögzített előadás. A próbafolyamatot úgy kell elképzelnünk, mint a tölcsért: "Előbb széles, aztán egyre szűkül." A rendezői  mottó szerint "több agy jobb, mint egy." És  "muszáj bízni egymásban."

A társulat ennek jegyében el is indul  fölfelé: a  Márkus Emília Teremben rögtön indul az átváltozás.

 

 

 

Vonatkozó cikk:

Az előadások időpontjai

Kinyitott a jegyiroda

Császárok napja Hollósi Frigyessel