Mindössze ennyi az élet
Két tonett egy magányos fogas, vajszínű ballonkabát. Másra nincs szüksége a két fantasztikus művésznek. De igen, mégis: a legvégén egy eltépett levélre. A Love letters (Szerelmes levelek) előadás harminc évvel ezelőtt született Mácsai Pál rendezésében. Akkor, a Pesti Színházban díszlet is volt, meg súgó, de egy valami nem változott: a valódi színházi este! Mácsai döntése volt, hogy Hernádi Judit és Gálffi László tanulja meg a szöveget, ne felolvasóest, de „rendes” színház legyen. A szombathelyi vendégjáték előtt a két művésszel beszélgettünk.
Mindketten szívesen emlékeznek a kezdetekre. A hetvennél nem sokkal több oldalnyi szöveg mindig másként éri utol a színészeket. Máshová kerül a hangsúly. A közel ötvenévnyi levelezés története bizony belenőtt a művészek életébe. Hernádi Judit szerint a darab titka mindenképpen az, hogy a néző előadás közben - ugyan őket nézi -, mégis a saját életét látja megelevenedni. „Ez olyan, mint az olvasás – mondja. Máshogy képzelnek el egy jelenetet. A saját életük kivetülése lesz egy-egy helyzet.” A Pestiben még díszlet is volt, a darabbéli Melissa képeivel. Hernádi hét vaskapura is emlékszik, ami előadás közben jó nagyot szólt, amikor a színésznő véletlenül nekiment a sötétben. Az eredeti rendezéshez képest sok minden változott. Gálffi László azt meséli, fiatalabb színészként szívesen használtak élénk gesztusokat a gyerekkori levelezés jeleneteihez, mára a második felvonás közelebb került mindkettejükhöz. Sok mindent az időre bíznak, a produkció az állandó változás állapotában van. A színész azt mondja, az a jó, ha a néző ezt nem veszi észre. Minden apró mozdulat, a gesztusok, a sajátos „előre beszélés” mondatról mondatra ki van találva. Szerencsére jó kettejük közt a kapcsolat. Szombathelyre is együtt jöttek, egy kocsival, a színésznő vezetett. Megemlítik Schütz Ila és Sztankay István legendás párosát. Ők egész életükben jó barátságot ápoltak, akárcsak Hernádi Judit és Gálffi László. „Mindig van olyan rész, ami abban a pillanatban fontos és egyszerűen átfogalmazódik- mondja a színész. Nekem van egy jelenetem, amikor arról beszélek, hogy meghal az édesapám. Amikor ez a saját életemben éppen megtörtént velem, kértem, hogy néhány előadásban hagyjuk ki ezt a jelenetet, annyira friss volt a fájdalom.”
A közel fél évszázadon át tartó szerelem Melissa és Andy között szinte csak levélben „történik meg”. Ritkán, de azért találkoznak. Ez a levelezéstörténet mégiscsak: a két szereplő élete. Előfordul, hogy sűrűbben jönnek a levelek, máskor nagy hallgatások vernek közéjük éket. A legszomorúbb talán: a rossz időzítés. Melissa felugrana Andyhez, de nála épp egy lány van, máskor a férfi foglal szobát, a nő elígérte másnak a hétvégét. Amikor a nő meglátogatná szerelmét, Andy egy japán lányt fűzöget. „Feleségül veszed a japán barátnődet? Nem kapok levegőt! Mondd, hogy nem igaz!” Írja a nő kétségbeesetten. Nem, a „gésát” nem veszi el, de egy másikat igen. „Írd meg, mikor jössz, és bemutatom Jane-t!”- szól a levél. Hernádi Judit csak néz, de a tekintete összekapcsolódik a nézőével. A csalódás, a kiábrándulás és a féltékenység egyszerre fájdalmas és átélhető. „Képtelen vagy beleszeretni egy nőbe, akibe szerelmes vagy?” - kérdezi Melissa. Milyen ismerősen csengenek ezek a mondatok. Hányszor kiabál a fejünkben egy ilyen mondat. A színházban az a jó, hogy ott akkor is kimondódik, ha az életben hallgatásra ítéltetett.
![]()
Melissának két lánya születik, Andynek még több fia, aztán házasságok, válás, szakítás, csalódás, kiábrándulás, féltékenység, kétségbeesés. Jól esik nevetni is persze, amikor Melissa azt mondja Andynek: Te öregségedre kezded a körmönfonást? vagy hogy Miért nem fogadtatsz el egy törvényt, amellyel az exférjeket száműzni lehetne idiótaországba? és hasonlók. Amikor Andy megkérdezi a lányt, miért nem válaszolsz, ráültél a kezedre? Vagy kétségbeesve azt mondja: Úgy bolyong az életében, mint a levelezés labirintusában. Sír és nevet a néző egyszerre. Megható és felemelő ez az egész úgy, ahogy van. Találkozásukkor azt mondják, talán a levelezés miatt hiányzott a szobából az a két ember, máskor meg, hogy rogyadoznak a múltjuk terhe alatt. Van, amikor nincs hova hazamenni, máskor csak a vágy marad, az írás helyett, a találkozásra.
A nő sikeres festő lesz, a férfi jogász, majd politikus. Egy időben végre gyakrabban találkoznak. Ma már hozzászoktunk ahhoz, hogy a közélet szereplői rendre a sajtóban szerepelnek. Az amerikai elnöktől a szomszédig bárki magánélete a média célkeresztjébe kerülhet. A darab születésekor ez még nem így volt. A megcsalás drámája ettől persze mindig aktuális, és manapság ugyanúgy terheli a szerelmeseket a bűntudat, mint akkoriban. Gálffi szerint a 90-es években nem is értették mit jelent egy politikus életében a kampány, a választás, hogyan terhelheti meg egy család életét a nyilvánosság. A hitelrontás napi szinten része az életünknek sajnos. Hernádi Judit egy mondatot idéz Melissától: „A demokraták sokkal jobbak az ágyban!” A republikánus Andy közéleti szerepvállalása és magánéleti drámája ma talán könnyebben érthető a nézőknek.
![]()
A lényeg persze: a szerelem. A tragikus történet ironikus, humoros és romantikus is egyszerre. A színházi előadás lényege mégiscsak a két ember egymáshoz fűződő erős érzelmi kötődése. Hernádi Judit szerint ez a darab arról szól, hogy az ember nem veszi észre azt, hogy ki az az ember, akivel összetartozik. Arról beszél, mi az összetartozás. Ez a két ember szinte nem is találkozik egymással, mégis egy pár. Amikor azt kérdezem, létezhet- e ilyen egyáltalán, azonnal rávágja: „Hogyne létezhetne! Ezt mindannyian tudjuk.” Hogy szomorú-e valójában, vagy vajon nem is az a szó fejezi ki a történet lényegét erre a kérdésre is szívesen válaszol.
Szerinte annyira nem szomorú mert az a jó, hogy egyáltalán van, akivel az ember össze tud tartozni. Ez ugyanis egy nagy élmény! Gálffi László hozzáteszi: „Egy életben egy, maximum két szerelem van, és az is nagyon rövid ideig tart. Rövid ideig tartható ugyanis a csúcson. És mindössze ennyi az élet.”
A legkülönlegesebb a darabban talán a levelezés szokásának ábrázolása. Az emberi kommunikációból ugyanis kiveszett ez a kapcsolódási forma. A színész máig őrzi a levelet, amelyben értesítik, hogy felvették a főiskolára, a színésznő táviratokat is eltett és milyen jó, hiszen táviratot ma egyszerűen lehetetlen küldeni. Az évtizedek során átírták a jeleneteket a saját életük változásai. Áthatja a mondatokat egy gyermek születése, de az is, ha véget ér egy szerelem, házasság, de furcsa módon átértékelődnek mondatok még akkor is, ha megrendül a szereplők egészsége. Nyomot hagyhat a lélekben egy bonyolult térdműtét is akár. A darabot azonban továbbra is műsoron tartják. Úgy vélik, addig csinálják, amíg akarják, amíg csak kedvük van hozzá!